Service linking


Automatisch overschakelen tussen FM en DAB+

Nu er wettelijk in iedere nieuwe EU-wagen standaard een FM/DAB+ ontvanger aanwezig is en de helft van alle Vlaamse lokale/regionale radio’s ook via DAB+ te ontvangen zijn, kunnen luisteraars hun favoriete lokale/regionale omroep zelfs in een groot deel van de desbetreffende provincie beluisteren. De overschakeling van DAB+ naar FM gebeurt zelfs automatisch.

Maar soms ook niet … ?

Omdat we het fijne ervan wilden van weten en we vooral een oplossing voor het probleem zochten, hebben we de uitgezonden FIC-data van de MUX’en van het proefproject vergeleken met de FIC-data van de MUX van de VRT (BP) en die van Norkring. De oorzaak werd al snel gevonden.

Blijkbaar doet de software van de autoradio van sommige fabrikanten iets niet wanneer voor de “SId” een verschillende code gebruikt wordt dan de “PI code” (FM-RDS) gebruikt voor de FM-zender. Maar ook de FM-frequentie(s) toevoegen in de FIC-data is iets wat we bij enkele proefprojecten niet zien.

Theoretisch kan je verschillende SId en PI gebruiken en dit rechtzetten door beiden expliciet te linken door bijkomende informatie door te sturen via DAB+.

Helaas reageren sommige autoradio’s niet op deze expliciete linkinfo. Het overrulen van de impliciete linking (SId simpelweg gelijk aan de PI) werkt dus niet. Het fenomeen blijkt gerelateerd te zijn aan de prijsklasse van de radio (dito wagen).

Wil men het laten werken op ALLE autoradio’s dan moet men zonder enige twijfel kiezen voor de impliciete link:

voor de DAB SId dezelfde code kiezen als de PI code voor de FM-RDS.

Trouwens, het gebruik van expliciete linking wordt enkel gebruikt als de twee stations (DAB+ en FM) gedurende enkele uren per dag verschillende programma’s uitzenden. Dan kan men door het uitschakelen van de expliete linking beide stations ontkoppelen (zie ETSI-document). Dit is een situatie die nooit voorkomt in de lokale/regionale radio-wereld.

Impliciete linking is dus de beste manier om je DAB+ omroep te linken aan je FM-RDS omroep, zie ook ETSI TS 103 176:

Ons vermoeden is dat sommige radio’s werken met een beperkte FIC-functionaliteit en bepaalde instructies niet interpreteren.

We raden dan ook aan om even te (laten) checken of de “PI code” als “SId” gebruikt wordt en dat ook de FM-frequentie(s) toegevoegd zijn in de FIC-data. De sysop of operator van de MUX zou daar een antwoord op moeten kunnen geven. Zo kan je ervoor zorgen dat de luisteraar probleemloos naar zijn/haar favoriete omroep kan blijven luisteren ongeacht in welke wagen hij/zij rijdt.

Belangrijk om te onthouden:

  • Wie een SId code gebruikt verschillend van zijn FM PI-code heeft gegarandeerd problemen met overschakelen bij bepaalde merken van auto’s
  • Wie geen alternatieve FM-frequenties doorstuurt via zijn DAB+ MUX zal mogelijk problemen hebben voor het overschakelen tussen DAB+ en FM

Een check van beide parameters is dus aangewezen om een maximaal aantal luisteraars te bereiken.

Een voorbeeld van wat er in de FIC-data uitgezonden wordt, vind je hier.

In het technisch Engels gebruikt men voor de actie zelf de term “Service linking”. Voor het systeem van overschakelen wordt de benaming “service following” gebruikt. Het systeem wordt beschreven in ETSI TS 103 176, hoofdstuk A.3.4 (Receiver Behaviour).

Tot slot nog iets over audio volumes.

Het audioniveau van vele FM-zenders is dikwijls VEEL te hoog. Het bereiken van een gelijkaardig volume bij DAB+ is technisch ONMOGELIJK zonder substantiële distorsie van het digitale audiosignaal te veroorzaken. Men heeft namelijk een eindig aantal bits ter beschikking die deze FM-audioniveaus NIET AANKUNNEN. Deze distorsie zal bij een digitaal systeem zoals DAB+ resulteren in bijzondere slechte audio-kwaliteit. We schreven er al eens over in “The war on loudness deel 1” en “deel 2“.

Kwaliteit begint dus bij het verlagen van het FM-audioniveau, zodat DAB+ kwalitatief kan werken. Vele landen hebben daar een overeenkomst over tussen “Broadcasters” onderling. Hoe het moet lees je in “Digitale headroom“.

Helaas blijft Vlaanderen hopeloos achterlopen. Hierdoor bieden Vlaamse radio-omroepen de luisteraars niet de kwalitatieve audio-kwaliteit waarvoor DAB+ ontwikkeld werd. We hopen dat daar eens over nagedacht word.

DAB+ voor Gevorderden